Minä yrittäjänäkö?

Aloittelimme jo toista  peräkkäistä aamua täällä Vintage Joensuussa Mikko Toiviaisen  johdolla. Osa oli päässyt paikalla fyysisesti ja osa digitaalisesti.  Ja digitaalisesti meillä oli paikalla myös Tamoran Saara Utti. Saara  perehdytti meitä aamupäivän liiketoimintasuunnitelman tekoon.  Tämä on tärkeä työkalu meille kaikille, vaikkemme miettisikään tulevaisuutta yrittäjänä. Yrittäjyyteen on liitetty monesti sana  yrittäjähenkisyys, mutta uuden työn kulttuurissa yrittäjyys on vahvasti työntekohenkisyyttä. Kukaanhan ei ole työsuhteessa, ellei tuota mitään hyötyä asiakkaalle. Lts on ennen kaikkea työkalu, joka auttaa työskentelyä ja etenemistä, jäsentämään ja hankkimaan asiakkaita ja rahoitusta, mutta toimii myös myynnin markkinoinnin ja asiakashankinnan työkaluna ja perustana.

Maailma muuttuu, nopeasti ja asiakasryhmät muuttuvat sen mukana. Tänä päivänä kiitos digitalisaation asiakkaat voivat olla missä päin maailmaa tahansa. Tästä hyvä esimerkki on Halla x Halla -Suomessa ja Balilla  toimiva yritys, jolla on kalaverkoista, muovipusseista ja muovipulloista kehitelty bikinimallisto.  Halla x Halla tykkää ja seuraa aktiivisesti kilpailijoitaan sosiaalisessa mediassa. Tykkäämällä kilpailijan kuvista tai päivityksistä, myös sinä tulet huomatuksi. Käännä siis kilpailija verkostoitumis -ja markkinointiresurssiksi!

Sosiaalisessa mediassa on paljon myyntiä ja markkinointia. Näy siellä, brändää itsesi ja anna yrityksellesi kasvot. Lts pakottaa sinut olemaan esillä myös sosiaalisen median kanavissa. Saa asiakkaat haluamaan sinun palveluitasi. Näin saat arvoa ja luottamusta itsellesi. Yrittäjyyteen liittyy mahdollisia riskejä, määrittele riskisi. Onko ne sisäisiä, ulkoisia, alueellisia tai digitaalisia? Määrittele ne ja mieti, miten kehität niitä ja pääset niistä eroon.

Liiketoimintasuunnitelmasi on sinun hissipuheesi, että osaat kertoa omasta osaamisestasi, tuotteistasi ja palveluistasi. Myy muutakin. Myy  samalla verkostojasi, kumppaneitasi ja yhteistyötä avoimesti. Yhdessä tekeminen on vahvuus. Kilpailjoistakin voit oppia. Puhutaan benchmarkkauksesta eli toisilta oppimisesta ja oman toiminnan kyseenalaistamisesta. Tämä vertailukehittäminen on systemaattista esikuva-analyysiä, tehokkuuden vertaamista omaan toimintaasi, josta hyödyt.

Saara puhui meille innostuneesti  ja tähdensi monia liiketoimintasuunnitelman tekoon liittyviä painotuksia. Yhtä kaikki askeleet kohti menestystä on, että teet asioita, millä on oikeasti merkitystä. Rehellisesti. Myy aina parasta palveluasi.  Älä takerru liikaan suunnitteluun, vaan aloita tekeminen nyt. Kaikki, mitä teet pitää olla sen arvoista.

Loppupäivästä aloimme työstämään vielä Kirsi antamaa tehtävää -Miten asiakasymmärrystä saadaan aikaan erilaisin haastattelumenetelmin? Mitä muutosmuotoilun tapoja ja menetelmiä voit käyttää haastattelussa?  Ryhdyimme siis tekemään tehtävää.

Tällainen video syntyi!

(Video on editoitavana, lisätään tänne pian)

 

blogikuvat-7-2

 

Vintage Joensuu vol.2 sparraaja Muutosmuotoilija #60 Kati

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s