Moderni käsityöläinen

Globaalissa maailmassa käsityöläisen asiakaskunta on siroteltu ympäri maailmaa. Verkkokaupat ovat nousseet perinteisten messujen, markkinoiden ja gallerioiden rinnalle ja ohittaneet ne uusien potenttiaalisten asiakkaiden saavuttamisessa. Asiakkaat tulevat yhä etenevässä määrin etsimään haluamansa tuotteen tai tekijän verkossa; nettiasioinnin etunahan on, ettei se ole sidottu tiettyyn paikkakuntaan, maahan tai vuorokaudenaikaan. Mikä on pysynyt samana, on se tosiasia, että käsityöläiset myyvät yhä tuotteitaan omalla persoonallaan. Käsityötä ja laatua arvostava ihminen haluaa usein tietää tekijän tuotteen takana ja mahdolliset tuotteeseen tai sen valmistukseen liittyvät arvot.

Netti on tarjonnut pienyrittäjille kustannustehokkaan tavan myydä ja markkinoida omaa osaamistaan laajalle yleisölle. Moderni käsityöläinen voi joko laittaa tuotteensa myytäväksi jo vakiintuneisiin verkkokauppoihin niin Suomessa kuin ulkomailla tai panna pystyyn ja pyörittää omaa sivustoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa yrittäjä pystyy paremmin keskittymään itse tuotantopuoleen, mutta samalla hän luovuttaa päätösvallan sivustojen sisällöstä toisaalle. Jälkimmäinen ratkaisu vie enemmän aikaa, mutta mahdollistaa täyden kontrollin ulosannin suhteen. Olipa valinta kumpi tahansa, verkkomarkkinointi ja -myynti on tullut osaksi suomalaista käsityöperinteen tukemista ja vaatii aktiivisuutta yrittäjän taholta.

Ulla Mokkönen & Kati Jauhiainen

yle.fi/kulttuuri, taitentehty.fi

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s